Partner of the safetynetwork
Wij helpen je graag! Bel 0113 – 33 10 10

Nieuws

De laatste ontwikkelingen, updates en nieuws over TSA Safety Services BV

Een overstap van de financiële wereld naar een veilige wereld met TSA Safety Services

Hans Hendriks is door de UWV in aanraking gekomen met TSA Safety Services en is nu omgeschoold tot veiligheidsfunctionaris. Hans vertelt over zijn nieuwe baan.


Hans (62) werkt sinds 7 maanden voor TSA Safety Services en wordt in Veldhoven ingezet bij een Nederlands hightechbedrijf in Veldhoven waar zo’n 24.000 mensen werkzaam zijn, al dan niet via onderaannemers.


‘Door UWV een ommekeer gemaakt in mijn vakgebied en mij laten omscholen’

Van origine is Hans Financial Controller en is hij na een reorganisatie zijn baan verloren, via de UWV is hij in contact gekomen met TSA.  Hans vertelt dat hij de kans om zich om te scholen naar veiligheidsfunctionaris met beide handen heeft aangegrepen. ‘Door de UWV heb ik een ommekeer gemaakt in mijn vakgebied en mij laten omscholen. Na je 60e is het lastig om in je vakgebied een goede baan te vinden. Ik ben altijd actief geweest en wil aan de slag blijven. Bovendien blijf je onder de mensen en dat is heel belangrijk.’


Hoe is je start bij TSA gegaan?
‘De UWV heeft mij attent gemaakt op de functie Heetwerkwacht op de locatie in Veldhoven. Ik kon toen via TSA een aantal cursussen doen om in deze functie te starten, zoals VCA Vol, gasmeten, buitenwacht en kleine blusmiddelen en armaturen.’


Wat doe je op het moment voor TSA en waar word je op ingezet op deze locatie?
‘Ik werk afwisselend de ene week als Heetwerkwacht/Brandwacht en de andere week doe ik de vergunningen hand-out aan de balie. Door de situatie Corona word ik ook als back-up ingezet om bij de toegang temperatuurmetingen te verrichten. Er zijn hier vier checkpoints om de vele werknemers te controleren op een verhoogde temperatuur.’


Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

‘Mijn werkdag begint om 5 uur ’s-Ochtends en als ik op de vergunningenbalie sta, dan  komen rond 6 uur de contractors de vergunningen ophalen , waarmee zij op het terrein aan het werk kunnen. In de loop van de dag komen zij weer terug, omdat zij klaar zijn of zij hebben nieuwe vergunningen nodig, waarmee zij verder kunnen werken. Op de vergunning staat wat ze gaan doen, waar ze moeten zijn en de veiligheidseisen. Daarmee kunnen en mogen ze werken. In het vergunningensysteem worden de werken en contractors geregistreerd, zodat men precies weet wie, wat en wanneer welke werken mogen uitvoeren en of het werk, ook vanuit veiligheidsoverwegingen bezien, tegelijkertijd uitgevoerd mag worden.’


Verschillende checks voor een veilige omgeving.
‘Als brandwacht check ik of de werknemers de juiste vergunning hebben en ik voer een Last Minute Risico Analyse (LMRA) uit vlak voor de start van het werk, opdat de mensen veilig kunnen werken. Ik kijk of alles klopt, dus draagt men de juiste PBM’s, zijn de veiligheidsmiddelen goed en zijn de apparaten getest? Is er voor het werk een brandwacht nodig? Ik check ook de omgeving op veiligheid, opdat iedereen veilig kan werken, maar ook voor mijn eigen veiligheid.’


Je moet stevig in je schoenen staan en blijven communiceren.
Hans vertelt dat hij niet alleen constateert of iemand de juiste papieren, middelen en kleding draagt, maar hij spreekt ze ook aan op onveilig gedrag. ‘Soms is men zich er niet van bewust en dan maak ik ze erop attent dat ze bijvoorbeeld een harnas moeten dragen als zij onder een rooster werken en voor hun veiligheid moeten zij in mijn zicht blijven. Dit betekent dat je stevig in je schoenen moet staan en hen wijst op gevaren, daarom blijf ik goed communiceren.’


Hoe bevalt het bij TSA?
‘Prima. Ik heb een vaste plek op de locatie Veldhoven en dat is prettig.  Daarnaast bevalt het werk goed en leer je een heleboel mensen kennen, wat het ook leuk maakt.’


Is er ook iets wat je lastig vindt?
‘In principe is alles nieuw; wat mag wel en wat mag niet? Daar loop je tegenaan. Ik kan goed terugvallen op collega’s en met hen hierover sparren. Het is een leuke groep en er is onderling een goede sfeer. Nu heb ik meer ervaring en weet je meer, maar uiteindelijk komt het neer op gezond verstand gebruiken. Wat kan ik veilig regelen binnen de regels, kunnen er toch gevaren ontstaan?’


Corona heeft veel impact gehad op het hele bedrijfsleven, hoe heb jij dit ervaren?
‘Je doet voorzichtig en op deze locatie zijn de nodige maatregelen genomen, zoals o.a. de checkpoints, want hier werken veel mensen.’


Hoe zie jij de functie Heetwerkwacht voor de toekomst voor je?
‘Het is een functie die uit de Arbowet voortkomt en dit is wettelijk bepaald, tenzij ze de wet wijzigen, zie ik het niet zo snel veranderen. Voor mijn persoonlijke toekomst zie ik hierin een goede baan voor de komende 3 à 4 jaar tot aan mijn pensioen.’


Hoe breng je je vrije tijd door?
‘Mijn vrije tijd breng ik veel door met mijn familie. Mijn vrouw en ik vinden het leuk als mijn drie dochters en kleinkinderen bij ons in Venlo langskomen. Ik ben opa van een kleinzoon (4 jaar) en een kleindochter (7 jaar). Ik wandel ook graag met mijn Labrador langs de Maas.’