Partner of the safetynetwork
Wij helpen je graag! Bel 0113 – 33 10 10

Nieuws

De laatste ontwikkelingen, updates en nieuws over TSA Safety Services BV

Heetwerkwacht Dirk Hamelink: proactief toezien op de veiligheid

Dirk Hamelink is heetwerkwacht bij TSA. Hij vertelt met veel passie over het waarborgen van de veiligheid bij risicovolle werkzaamheden. Trots en uitgelaten staat hij voor het grote overdekte dok van scheepswerf Damen Shiprepair Vlissingen. Het is een komen en gaan van werknemers, gecombineerd met een uitzicht op hoge kranen en indrukwekkende schepen. In een branche zoals deze ligt een ongeluk in een klein hoekje. Dirk geeft ons een kijkje in zijn functie en taken en het toezien op veiligheid.

Wie ben je en wat doe je bij TSA?
Ik ben Dirk Hamelink. Ik ben heetwerkwacht senior bij TSA.

En hoelang doe je dit al?

Ik ben begonnen in 2009. Sinds 2016 ben ik in vaste dienst bij TSA.

Hoe omschrijf je de functie van een heetwerkwacht?
Ik ben er voor de brandveiligheid. Dat is het allerbelangrijkste, dat alles veilig gebeurt. We houden toezicht bij werkzaamheden als lassen en slijpen en we kijken werkvergunningen na. Wordt er wel met een vergunning gewerkt? Wanneer er bijvoorbeeld door een brand alarm is geslagen wordt er van een heetwerkwacht verwacht dat hij of zij op een proactieve manier reageert. Uiteraard bellen we ook de hulpdiensten, maar het gaat er in eerste instantie om dat we gelijk handelen.

Op welke incidenten blik je vaak terug?

Ik heb geen heel zware incidenten meegemaakt. Ik ben dan ook blij dat alles veilig verloopt. Daar zijn we voor ingehuurd. Dat wil ik graag zo houden!

Wat wordt er van je verwacht?

Dat we ons hoofd erbij houden en proactief bezig zijn. In hectische situaties zijn wij de rust zelve. Ik maak de juiste afwegingen op veiligheidsgebied. Ik kijk of alles juist is wat er in vergunningen staat en of men zijn persoonlijke beschermingsmiddelen om heeft. Klopt dit allemaal? Dan pas kan er gestart worden met de werkzaamheden. Het is belangrijk dat iedereen gezond en wel naar huis kan.

Hoe ben je senior geworden? Welke opleidingen heb je daarvoor gevolgd?

Je krijgt een basisopleiding. Je leert bijvoorbeeld over kleine blusmiddelen en over gasmeten. De meeste ervaring doe je op in de praktijk! In de afgelopen tien jaar heb ik veel verschillende fabrieken en mensen gezien. Het is fijn dat mijn collega’s van TSA ook klaar voor me stonden als ik hulp nodig had. Nu probeer ik nieuwkomers ook op sleeptouw te nemen. Ik probeer ze uitleg te geven over bepaalde zaken.

Welke tips geef je aan beginners in het vak?

In ieder geval proberen om rustig te blijven. Jezelf niet gek laten maken, jij moet ervoor zorgen dat alles veilig verloopt. Proactief zijn en goed communiceren. Dat is heel belangrijk in ons werk, daar hamer ik vaak op. En dat hun vergunningen in orde zijn als ze ergens ter plaatse komen. Verder moeten ze er niet te licht over denken, je maakt lange dagen.

Word je alleen ingezet op scheepswerven? Of ook in andere branches?

In meerdere branches. Ik heb bijvoorbeeld in een chemische fabriek gelopen. Dat is een hele andere manier van werken dan op een scheepswerf. ‘’In de scheepvaart heb je te maken met vergunningen, maar niet zo uitgebreid als in de chemische sector. Daar komt veel meer bij kijken, je moet zaken bijvoorbeeld goed kunnen lezen. Daarnaast heb je in de scheepvaart andere soorten gevaar.

Één ding is mij altijd bijgebleven. Denk in de kubusgedachte. Dit betekent dat je ook onderdeks gaat kijken op een schip, wanneer er op het dek gelast en geslepen wordt. Het zijn verschillende manieren van werken. Dat leer je niet op een opleiding, dat moet je echt in de praktijk ondervinden.

Wat vind je uitdagender?

Op scheepswerven gebeurt meer. Je bent vaak op verschillende plekken, je hebt te maken met meerdere nationaliteiten en je moet veel verschillende dingen in de gaten houden. Ik spreek een prima woordje Engels en Duits, maar soms zijn er taalbarrières. Dan kunnen instructies verkeerd worden begrepen.

Ik kom daarnaast bij andere bedrijven ook in aanraking met radioactiviteit en omkleedprocedures. Er is genoeg uitdaging. Ik zorg er dus voor dat alles goed gecontroleerd wordt.

Waar ben je het meest trots op?

Toen ik toezag op de veiligheid tijdens laswerkzaamheden onderwater. De naden van een platform voor de Noordzee waren niet goed. Deze konden alleen onderwater gerepareerd worden. Dat vond ik leuk vanwege mijn interesse in techniek. Na afloop van het project zag ik het platform naar buiten gaan op een grote sleepboot met een bak ervoor. Daar was ik best wel een beetje trots op. Alles was veilig verlopen!

Hoe ziet het vak van een heetwerkwacht er over 50 jaar uit?

Ik kan niet zeggen welke kant het op gaat. Er wordt tegenwoordig al veel camerabewaking ingezet. Maar ook deze techniek kan storingsgevoelig zijn. De visuele controle zal altijd wel door blijven gaan. Misschien niet in de intensieve mate zoals nu, maar er gaat niets boven menselijke beoordeling. Ik heb zelf in fabrieken gewerkt waar vrijwel geen operators meer liepen. Toen vond ik het ontbreken van een aanspreekpunt toch wel een gemis.

Meer weten over de heetwerkwachten van TSA Safety Services? Download de leaflet.