Even voorstellen: John van der Steen

03 april 2022

Collega John van der Steen is 60 jaar en is sinds 2018 fulltime in dienst bij TSA Safety Services als brandwacht / veiligheidswacht en sinds kort als BHV ploegleider. Hij woont samen met zijn vrouw in Breda Noord. Daar hebben ze een fantastische plek dicht in de buurt van de polder. Je kunt er lekker wandelen en fietsen, wat ze graag doen.

Hoe ben je bij TSA terecht gekomen?
Toen ik 17 was kwam ik van de LTS. In die tijd gingen de mannen nog naar de technische school en de vrouwen naar de huishoudschool. Ik ben toen begonnen in de metaalindustrie en heb hier ook mijn B-metaal gehaald. In de metaalindustrie heb ik 5 tot 6 jaar gewerkt. Vanuit de metaalindustrie ben ik in de bouw terecht gekomen, waar ik eigenlijk van alles en nog wat heb gedaan. Deze overstap naar de bouw heb ik gedaan vanwege de ploegendiensten. Achteraf vraag ik me soms af waarom, want nu loop ik ook ploegendiensten, waar ik eigenlijk totaal geen problemen mee heb.
 
Daarna ben ik vanuit de bouw, via een kennis, in de chemie terecht gekomen. Dit was bij een verffabriek. Hier heb ik zeker 15 jaar met heel veel plezier gewerkt. Ik ben hier op een gegeven moment voorwerker kleurmaker geworden. In die tijd werden de kleuren nog handmatig samengesteld. Je kreeg een staal en aan de hand daarvan moest je de kleur namaken, een echt precisiewerk. Je deed dit op het oog en ervaring, want dit was nog niet zo makkelijk. Als er bijvoorbeeld verf bijbesteld werd van dezelfde kleur moest dat natuurlijk wel overeenkomen met de staal, want je kunt niet op een gebouw twee verschillende kleuren hebben, terwijl ze hetzelfde moeten zijn. Helaas ging dit bedrijf failliet, anders was ik waarschijnlijk niet weggegaan. Ik heb bij dit bedrijf ook in de ondernemingsraad en personeelsvereniging gezeten.
 
Hierna ben ik, ook weer via een kennis, bij een kaasfabriek terecht gekomen onder andere in de functie van kwaliteitscontroleur. Ik was verantwoordelijk voor het beheer van de voorraden en had een aansturende functie.
 
Op een gegeven moment ben ik op zoek gegaan naar ander werk. Vanaf mijn 17de heb ik altijd bij de bedrijfsbrandweer of vrijwillige brandweer gezeten. Mede vanwege deze achtergrond ben ik toen uitgekomen bij een functie als brandwacht en heb ik cursussen gevolgd zoals, gasmeten, mangatwacht e.a.
Ik kwam terecht bij een bedrijf in Alblasserdam op een scheepswerf waar miljoenenjachten werden gebouwd. Ook heb ik er extra opleidingen gevolgd. Zo mocht ik bijvoorbeeld als een boot afgebouwd was, een proefvaart houden op de Noordzee. Als coördinator gaf ik leiding aan een groep van ongeveer 19 man. Ook heb ik me beziggehouden met de BHV. Dit vond ik heel erg leuk om te doen.
 
Na een poosje kwam ik terecht deze locatie. Hier is er aan mij gevraagd of ik bij TSA wilde komen werken en heb ik de overstap gemaakt. Daar heb ik nog steeds geen spijt van. TSA heeft me diverse mogelijkheden geboden en geholpen. Ik heb gewerkt als vervangend coördinator en ik heb m'n OVK mogen halen. Ik ben nog steeds werkzaam op deze locatie en sinds kort ben ik ook BHV ploegleider. Dit is helemaal mijn ding.
 
Wat zijn jou taken/ verantwoordelijkheden?
Ik zit in een groep waarbij onze hoofdtaak het inzetten van de BHV is. Als er bijvoorbeeld iemand onwel wordt of zichzelf snijd worden wij opgeroepen. Daarnaast lopen wij veiligheidsrondes, hier controleren wij niet de collega’s, maar de medewerkers/onderaannemers op de werkvloer. Hebben ze hun vergunning op orde, voldoen ze aan alle normen, worden de PBM’s gedragen etc. Naderhand, als we op de werkvloer zijn geweest, gaan we terug naar kantoor om een verslag te schrijven en de vergunning te controleren. Het is meer een soort audit wat je loopt.
 
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Ik loop in ploegendiensten. Dus het maakt wel uit in welke dienst je zit.
Bij de dagdienst begin ik in de ochtend om 6 uur. Ik heb een pager, diensttelefoon en portofoon bij me. Als er wat gebeurt ergens op de locatie, dan krijgen wij een alarm. Vanuit dat alarm melden wij ons aan. Wij lezen op onze diensttelefoon af waar we heen moeten en er wordt natuurlijk altijd gevraagd of we meer informatie nodig hebben. Als we een inzet hebben gehad, schrijf ik na afloop een rapportage. Het badgenummer van de persoon wordt achtergelaten bij de meldkamer. We vermelden geen persoonlijke informatie in het verslag. Indien nodig nemen wij contact op met één van onze EHS officieren. Meestal pakken zij het verder op en moet er nog een rapportage komen van één van de onderaannemers. Als ik geen alarm heb gehad ga ik de werkvloer op en controleer ik of alles goed gaat en of er eventueel een extra afzetting moet komen of iets dergelijks. Daarna loop ik controle rondjes of CEPET rondes (controle/rapportage van de onderaannemers/controle vergunning, PBM’s). Het is ook belangrijk dat wij zichtbaar zijn op de werkvloer en alle BHV middelen up-to-date en aangevuld zijn.

Bij de middagdienst lopen er een stuk minder mensen rond. Ook in de middagdienst start je met de CEPET ronde, maar een hoop onderaannemers zijn dan al naar huis. Daarna ga je verder met het controleren van bijvoorbeeld de BHV kisten; is de batterij van de AED goed, werkt de schijnwerper en zitten er voldoende pleisters en verbandmateriaal in de BHV kisten. Alle BHV kisten op deze locatie zijn afgesloten met een zegel. Meestal als iemand een BHV kist nodig heeft, wordt er gebeld. Maar als de zegel verbroken is, is dit voor ons een extra signaal dat dit gecontroleerd moet worden. Soms ga je ook wel eens naar buitenlocaties. De nachtdienst lijkt veel op de middagdienst. Dit is veel controlewerk en neem je opdrachten aan. Zo kan het zijn dat er bijvoorbeeld informatie opgehangen moet worden.
 
Wat vind je het leukste aan je werk?
Ik loop tussen de mensen. Op dit moment zijn er ook wat meer jonge mensen. Ik help graag mensen en de interactie is fijn. Ook zijn er genoeg raakvlakken met de werkzaamheden van vroeger. Als ik iemand spreek die bezig is met chemicaliën, kan ik daar enigszins over mee praten vanuit mijn werkzaamheden bij de verffabriek. Door deze raakvlakken loopt de communicatie open en makkelijker. Dat is ook heel erg fijn. Bovendien loopt er ook een wat ‘vastere’ kern. Deze mensen werken keihard en doen meer dan alleen hun werk. Dat is fantastisch fijn om mee samen te werken. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een wat mindere dag, maar dit is een hele fijne ploeg en dat mag ook zeker gezegd worden.
 
Wat vind je het lastigste aan je werk?
Ik heb eigenlijk geen dingen die ik niet leuk of lastig vind aan m'n werk. Hoogstens vind ik het opstaan in de ochtend niet altijd één van de makkelijkste dingen, maar ik ga met enorm veel plezier naar m'n werk.
Iedere dag is weer anders en een uitdaging.
 
Hoe zie je je eigen toekomst bij TSA, wil je nog doorgroeien?
Op dit moment hoef ik niet verder te leren. Ik zit goed in m'n vel en wat ik nu doe vind ik verschrikkelijk leuk. Ik heb de afwisseling die ik nodig heb en ik zou niet weg willen.